OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už niekoľko rokov považujem formáciu WAYD za najlepšiu a najinvenčnejšiu metalovú kapelu na Slovensku a doteraz som nenatrafil na dôvod tento môj názor zmeniť. Technickí psychedelickí metalisti z Prešova na svojom štvrtom oficiálnom albume znova dokázali skĺbiť deathmetalovú dravosť, profesorskú techniku, jazzovú hravosť a rockové pesničkárstvo, podľa môjho skromného názoru až takmer k dokonalosti. Čo mu k dokonalosti podľa môjho názoru chýba? To si môžete prečítať alebo vydedukovať z riadkov nižšie.
Na prvé vypočutie je „Ghostwalk“ menej prístupný ako jeho traja predchodcovia, no na strane druhej je vyvážený oveľa lepším zvukom, než na aký sme boli v minulosti zvyknutí. Album môžete počúvať dookola a nenájdete na ňom slabšiu skladbu a už vôbec nie song ktorý by nudil, alebo vadil. Žiaľ, tak, ako sa na albume nenachádza skladba slabšia, tak na nej nenájdete ani silnejšiu. Na predošlých dielach takýchto songov bolo viac (napr: „Esoteric Suicide“ a „Mindstorm“ z „Barriers“, „Sperm, Milk & Fate“ a „Velvet Deserts“ z „Decadance“), na „Ghostwalk“ takéto ťahúne vyslovene chýbajú. No považovať tento fakt za nejaký neodpustiteľný mínus nejde a môj názor na WAYD prezentovaný na začiatku článku ostáva naďalej neotrasiteľne stáť. Personálne obsadenie skupiny sa nezmenilo, hoci na koncertoch ich už bolo možné vidieť vo viacerých zostavách. Podľa správ, ktoré sa mi sem-tam dostanú do uší, nahrávala klasická zostava skupiny tento album dlhšiu dobu a na etapy, práve z dôvodu ich pracovného zaťaženia (dvaja pracujú v Anglicku) a o zmene zostavy ani len neuvažujú (toto však neplatí, ak ide o koncerty). Nemenný line-up sa pozitívne odráža na dokonalej zohratosti a hráčskej ľahkosti, s akou predvádzajú svoje schopnosti. Členov bandy podporil ako hosť dychár Mário „Gapa“ Garbera (GROOVIN´ HEADS), ktorý na našej scéne už spolupracoval snáď s každým (Richard Müller, Lucia Šoralová, Marián Čekovský, Peter Lipa, Henry Tóth, Marcel Buntaj, Martin Gašpar, Oskar Rósza, atď.). Tentoraz sa opäť, ako v prípade „Barriers“, rozhodol pomôcť aj svojim metalovým rodákom. Jeho pomoc je možné počuť hneď v niekoľkých skladbách, či už o ide o saxofónové sólo v „Burning Visions“, alebo zasnívaný úvod v klipovke „Rivers Of The Night“. Tieto party nielenže perfektné pasujú, no hlavne „Ghostwalk“ až neuveriteľne oživujú. Mimochodom, klip „Rivers Of The Night“, spolu s filmom z natáčania albumu, mali byť súčasťou CD, no akousi nešpecifikovanou chybou sa na prvej várke albumu z lisovne nedajú otvoriť. Aktuálnej novinke dominuje metalová priamosť a agresivita, no ako sme už zvyknutí, Wayďáci sa popri tom neustále pohrávajú aj so zmenami temp a nálad, miestami death metal, miestami prog-rock, a tam, kde netlačia na pílu zas pridávajú na cifrovanosti... Proste perfektne poskladaná šperkovnica zvukov, riffov, melódií, rytmov, vynikajúcich muzikantských a aranžérskych výkonov. Pre čitateľov, ktorí sa s WAYD ešte nestretli mám len jeden odkaz: prišli ste o veľa, no stále máte šancu...
A prečo vlastne nakoniec tomuto albumu nedám plný počet bodov, hoci by som aj chcel? Ako som už v úvode spomínal, k dokonalosti chýba síce málo, no predsa niečo. Hlavne väčšia prekvapivosť a v minulosti štandardná ľahšia počúvateľnosť a prístupnosť.
Krok vpred na poli zvukovom, krok vpred v aranžérstve i inštrumentálnych schopnostiach a mierne zakopnutie, čo sa týka nápaditosti. Výborný album, ku ktorému si musíte nájsť cestu vyššou frekvenciou výskytu nosiča v mechanike.
8,5 / 10
Milan Savko
- spev, gitara
Drahoš Jurík
- spev, basgitara
Richard Majer
- gitara
Branislav Kóša
- bicie
Hosť:
Mário „Gapa“ Garbera
- saxofón, ewi
1. Dead Ravens Blues
2. Burning Visions
3. Underneath The Nails
4. Rivers Of The Night
5. Ghostwalk
6. Desire's Eternal
7. Second Sunrise
8. In Hell We Dwell
9. 2nd Sunrise (Ullambattar Crew Remix)
Ghostwalk (2007)
Decadance (2003)
Barriers (2001)
The Ultimate Passion (1999)
Shape Of Your Mind (demo) (1995)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Hrom Records
Stopáž: 44:29
Produkce: WAYD
Studio: Klakson štúdio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.